Ada Apa Dengan Brunei? Bila Tahu Inilah Keadaan Brunei Pasti Ramai Rasa Hendak Pindah Ke Brunei Sekarang !!

Baru sahaja menghantar satu keluarga dari Brunei di KLIA. Suami pencen guru dan isterinya masih mengajar. Anaknya pula adalah penerbit di sebuah stesen radio di Brunei. Dalam perjalanan, saya banyak bertanya mengenai Brunei dan melihat profession mereka. Pastinya informasi yang diterima adalah first hand dan reliable, bukannya backhand atau smash di tengah gelanggang.

HUDUD

Di peringkat awal memang ada sedikit bantahan dari non-muslim. Tetapi tidaklah seteruk mana berbanding bantahan dari luar. Yang tak menetap di Brunei pula yang membantah melebih-lebih sehingga memboikot hotel-hotel di luar negara.

Semasa awal perlaksanaan, ada non-muslim dan pelancong yang sampai di Brunei, pakai pakaian tutup litup segala badan habis kerana takutkan hudud. Namun, lama kelamaan, mereka semua faham dan masing-masing mengamalkan apa yang mereka amalkan sebelum ini dengan cara mereka. Hanya yang beragama Islam sahaja yang dikehendaki mematuhi perlaksanaan yang dikuatkuasakan.

Alhamdulillah, jenayah di Brunei hampir mencecah angka sifar terutamanya dari orang Islam di sana. Semua pihak sudah faham dan tidak rasa apa-apa perbezaan selagi tidak melakukan jenayah. Tindakan boikot pada Brunei di seluruh dunia juga tidak berlaku dan perniagaan kembali seperti biasa.

SUDAH LAMA RANCANG PERLAKSANAAN HUDUD

Sebenarnya, perlaksanaan Hudud ini sudah dirancang sejak zaman Pengiran Begawan Omar Ali lagi, bukannya baru tahun lepas. Pendidikan agama menyeluruh dilaksanakan lama sebelum ini. Satu matapelajaran diwujudkan di sekolah untuk mendidik.

Semua rakyat Brunei, dikehendaki mengenali Islam, agama dan kesultanan. Ia adalah subjek yang wajib dan apabila semuanya telah bersedia, barulah perlaksanaan Hudud dibuat. Itulah sebabnya rakyat Brunei tidak membantu kerana mereka telah dididik jauh lebih awal lagi. Yang membantah bagi nak gila adalah mereka yang tidak mendapat pendidikan di Brunei.

Informasi ini adalah dari pasangan warga Brunei, bukannya dari pelancong Amerika atau Australia.

RASUAH

Apabila saya bertanya mengenai rasuah, mereka mengambil masa yang agak lama untuk menjawab kerana di Brunei memang hampir tiada kes rasuah. Tiada peluang nak menjolok-jolok pegawai kerajaan atau para menteri. Tidak wujud menteri-menteri di Brunei memberi projek kepada kroni-kroni mereka.

Semua menteri dilantik oleh Sultan. Maka Sultan berhak untuk memecat sesiapa sahaja tanpa banyak soal. Keputusan itu tidak boleh dibawa ke mahkamah untuk reinstatement. Malah, adiknya sendiri juga dipecat dari jawatan menteri dan didakwa. Tiada kes pilih kasih atau kasihan.

CUKAI

Di Brunei, masih lagi tiada perlaksanaan cukai pendapatan pada rakyatnya. Malah, cukai pintu mahupun GST juga tidak dikenakan terhadap rakyat Brunei. Satu-satunya cukai yang dibayar adalah cukai jalan bagi mereka yang memiliki kenderaan dan ianya masih murah. Cukai tanah juga sangat minimal.

PERUBATAN

Perubatan juga adalah sangat murah di mana rakyatnya dikenakan hanya RB1.00 untuk berjumpa dengan doktor dan segala ubat-ubatan adalah percuma.

PENDIDIKAN

Kos sekolah di Brunei hanya RB30 setahun dan lain-lain dibantu sepenuhnya. Bagi warga asing, mereka hanya dikenakan RB15.00 sebulan. Kos lain akan ditanggung menggunakan kewangan Sultan sendiri.

KEBAJIKAN

Sultan Brunei sangat mengambil berat tentang kebajikan rakyatnya. Sultan tidak memerlukan undi rakyat tetapi Sultan Hasanal Bolkiah sangat dikasihi rakyatnya. Antaranya ialah, semua kakitangan kerajaan akan diberi RB120 setiap bulan on top of gaji mereka. Pemberian ini adalah dari poket Sultan sendiri dan sedikit pun tidak mengusik wang kerajaan. Ianya diberikan samarata kepada semua kakitangan.

Setiap kali menjelang Ramadhan atau pembukaan sekolah, sesiapa yang memerlukan bantuan, boleh menghubungi pihak istana untuk mendapatkan bantuan Sultan. Sultan sendiri akan membayar apa keperluan yang dipohon menggunakan wangnya sendiri, bukan dari wang kerajaan.

Bulan Ramadhan, Istana akan dibuka untuk rakyat berbuka dan bersolat jemaah. Makanan disediakan setiap hari. Semasa Aidilfitri, semua kerabat diraja akan bertemu dengan rakyat sepanjang hari dan akan diberikan duit raya.

POLITIK

Di Brunei masih tiada parti politik dan pilihan raya. Sultan adalah ketua kerajaan mutlak. Rakan saya itu tidak tahu nak berceritakan tentang hal-hal politik kerana tidak biasa. Sultan melantik sendiri semua menteri-menterinya dan jika ada aduan dari rakyat serta ada bukti jelas menunjukkan salahlaku atau mismanagement, menteri akan dipecat terus.

Namun, perkara ini amat jarang berlaku kerana jika mneteri tidak amanah bermakna, menteri derhaka kepada Sultan dan berdosa kepada Allah. Sultan tidak akan menggunakan khidmat orang yang berdosa. Disebabkan itu, para menteri tidak akan berani membuat Sultan murka kerana akibatnya akan mengaibkan diri dan keluarga.

HAJI

Pada masa ini, hanya 400 sahaja visa haji yang dikeluarkan oleh Kerajaan Saudi kepada rakyat Brunei setiap kali musim hari. Sebelum ini, seramai 4,000 visa haji yang dikeluarkan. Pengurangan kuota ini adalah kerana kerja-kerja renovation di Mekah.

Meskipun Sultan Brunei adalah pembayar segala bil elektrik di Masjidil Haram dan Nabawi menggunakan duitnya sendiri, Sultan tidak akan sesekali menggunakan kuasanya sebagai Sultan untuk mendapatkan kuota tambahan dari Kerajaan Arab Saudi.

Sultan Brunei tidak akan sewenang-wenangnya menggunakan wang kerajaan. Baginya, wang kerajaan adalah untuk rakyat dan wangnya juga dikongsikan bersama rakyat.

Sultan Brunei amat patuh kepada agama Islam dan mahu rakyatnya juga turut melakukan perkara yang sama. Semua rakyatnya dididik mengenai Islam dan pemerintahan Islam, namun yang bukan Islam bebas mengamalkan apa sahaja yang mereka amalkan selama ini dan dihormati. Sultan juga mahu non-muslim hormat pada agama Islam.

Kata pasangan itu lagi, Brunei kini sedang mereformasikan ekonominya dengan mempelbagaikan punca ekonomi mereka dan tidak lagi bergantung harap kepada minyak semata-mata. Mereka mulakan dengan pertanian dan padi sekarang.

Rakyat dan expatriat tidak menghadapi masalah tinggal di Brunei. Yang selalu tak gembira di Brunei hanyalah mereka yang jenis kaki hiburan kerana di sana memang tiada hiburan seperti pelacuran atau Zouk. Namun, hiburan berbentuk keluarga memang ada.

Wallahu a’lam.

Sumber : FB Raihan Zaffya

Sumber

http://www.harianmetroni.com

Tak Perlu Nak Bergaduh, Peguam Ini Ajar 14 Tindakan Jika Kereta Dilanggar Dari Belakang

Malang tidak berbau.Macam mana kita pandu dengan berhati-hati pun, kadang kala atas kecuaian orang lain, tetap boleh juga berlaku kemalangan.Kereta yang dilanggar oleh orang lain daripada belakang memang menyakitkan hati. Bila berlaku perkara macam ni, sebenarnya, ramai diantara kita, khususnya golongan wanita tidak tahu apakah proses yang harus dilakukan.

Tidak perlu gaduh-gaduh dan penuh emosi sebaliknya bertindaklah dengan rasional dan matang dalam meng hadapi situasi ini sebagaimana yang diajar oleh peguam,Salkukhairi Abd Sukor ini.

TIP RINGKAS JIKA KERETA DILANGGAR DARI BELAKANG;

1. Jika ada orang langgar kereta anda dari belakang, jangan panik dan bawa bertenang.

2. Berhentikan kereta anda di tepi jalan di kawasan yang lapang dan selamat. Ini untuk mengelakkan berlakunya kesesakan lalulintas.

3. Selepas anda lihat kenderaan yang melanggar kereta anda juga memberhentikan kenderaannya, ambil telefon bimbit dan keluar daripada kereta anda.

Ingat! Jangan ambil sebarang alatan yang merbahaya seperti steering lock, parang, peralatan yang diperbuat daripada besi dan sebagainya, kerana anda mungkin boleh dituduh cuba untuk melakukan serangan dan kecederaan kepada orang lain dan harta benda awam.

4. Ambil gambar plat dan cukai jalan kenderaan yang langgar anda tadi.

5. Apabila pemandu kenderaan yang langgar anda tadi keluar daripada kenderaannya, sapa lah dia dengan baik. Kalau pun anda tak mampu nak senyum dengannya,janganlah terus maki hamun kepadanya.

6. Tanyakan kepadanya dengan baik kenapa dia langgar kereta anda tadi? Kebiasaannya dalam situasi sebegitu masing-masing akan cuba menyalahkan satu sama lain.

Kawal kemarahan anda, jangan bertengkar, bergaduh dan berbalah di situ kerana ianya takkan menyelesaikan masalah tetapi hanya akan menyebabkan kesesakan lalu lintas dan mengganggu pengguna jalan raya yang lain.

7. Kalau boleh minta tengok daripada pemandu yang langgar kereta anda tadi kad pengenalan atau lesen memandunya. Ambil gambar kad pengenalan atau lesen memandunya.

8. Jika dia tidak mengaku bersalah melanggar kereta anda, jangan paksa dia mengaku atau paksa dia bayar wang kepada anda. Bagitahunya, dari segi undang-undang, sekiranya sesuatu kenderaan melanggar kenderaan lain daripada belakang, kecuaian adalah disebabkan oleh kenderaan yang melanggar itu.

9. Jika dia mengaku bersalah, minta dia menanggung kos pembaikan kereta anda. Sekali lagi saya ingatkan, tak perlu mintak wang daripadanya. Terus ajak dan bawa dia ke bengkel yang anda biasa berurusan untuk menilai berapakah kerosakan kereta anda.

Kalau boleh terus pergi, jangan tangguh-tangguh walaupun anda ada urusan lain. Lagi cepat anda selesaikan perkara tersebut lagi bagus.

10.Jangan lupa ambil nombor telefonnya atau bisnes kadnya supaya mudah anda menghubunginya nanti.

11. Jika dia berkeras tak mahu mengaku bersalah dan tidak mahu tanggung kos pembaikan kereta anda, tak mengapa, jangan serang atau melakukan sesuatu yang boleh dianggap sebagai kesalahan jenayah terhadapnya. Biarkan saja dia pergi. Ini kerana anda telah dapat segala info berkenaan kenderaan dan dirinya.

12. Terus pergi buat report polis di balai polis berhampiran.

13. Dengan report polis tadi pergi ke JPJ dan lakukan carian kenderaan untuk mengetahui syarikat insuran kenderaan yang langgar kereta anda tadi.

14. Pergi terus ke bengkel panel syarikat insurans tersebut dan mintak mereka uruskan 3rd parti claim untuk membaiki kerosakan kereta anda tersebut.

Itu sahaja!

Mudah bukan? Tak perlu nak gaduh-gaduh atau melakukan sesuatu yang boleh menjatuhkan maruah anda dan boleh mendedahkan anda kepada perlakuan jenayah.

Sumber: Salkukhairi Abd Sukor (Peguambela & Peguamcara)

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber: Mingguan Wanita

Cermin Kereta Dipecahkan,barang Beharga semua Ada, Apa Yang Pencuri Ambik Memang Tak Masuk AkaL!!

Tergelak juga bila baca kes yang menimpa lelaki ini dimana cermin keretanya dipecahkan oleh penyamun dalam kejadian hujung Januari lalu di Menara U2, Shah Alam.

Hasrat untuk membawa anak ke iCity terpaksa dibatalkan berikutan kes yang melucukan itu. Walaupun begitu, orang ramai diingatkan agar tidak meninggalkan sebarang barang berharga atau barang-barang yang menyerupai barang berharga dalam kereta, sekalipun kereta anda diletak di tempat letak kereta.

Dari Perak, singgah homestay di Menara U2. Kononnya petang itu nak pergi ke iCity, bawa si Aleesya main salji sebelum balik Melaka. Di sekolah cikgu ajak main pasir, dia tak nak. Dia kata nak main salji. Terkejutlah cikgu dia. Haha.

Sampai saja homestay, naik atas sekejap untuk letak barang siap-siap lebih kurang dalam 30 minit. Kemudian turun ke tempat parking dan bila sampai ke kereta, alamak?! Tengok-tengok cermin belakang sudah dipecahkan.

Bila selidik, smart tag, spec, throttle controller, player semua masih ada. Aduh, apa pula yang hilangnya?

Turunlah ke pejabat Pengurusan dan tengok rakaman kamera litar tertutup (CCTV). Bukan main payah lagi nak cari moment kejadian, sudahlah CCTV tak ada rakam keadaan di tempat letak kereta saya.

 

Tapi nampaklah kelibat orang pecahkan cermin kereta dan lari naik motosikal. Dapat rakam muka pelakunya tetapi nombor pendaftaran tak berjaya diperolehi.

Puas saya fikir apa benda yang budak itu curi. Rupa-rupanya beg susu baby yang dicurinya. Beg susu itu saya letak di depan dan mungkin bagi lelaki itu ia kelihatan seperti beg laptop, lalu mencurinya.

Saya pasti dia menyumpah-yumpah bila buka beg itu terjumpa susu dan botol susu. Lahanat betul. Dah menyusahkan saya pula nak gantikan cermin belakang dan cari susu sebab baby dah lapar. Terpaksa batal hasrat nak ke iCity. Kasihan Aleesya tak dapat main salji hari ini. Hahaha!

Sebelum naik ke atas tadi, teragak-agak juga nak bawa beg susu ke tak. Tapi tak jadi bawa sebab sekejap saja di atas. Nasib baik beg laptop sebenar dah dibawa naik ke atas. Kalau tidak, adui pisang bai. Banyak data-data dan paperwork.

Yang buat kerja lahanat ini Orang Melayu. Memang bangsat perangai. Entah apa-apa, speechless.

Pergi bengkel pun, mereka tergelak juga tadi. Apatah lagi dalam group WhatsApp. Hahaha!

Sumber: The Reporter & Mohd Hafiz Ramlan

[VDEO]“Allah Bagi Muka Cantik Bukan Suruh Sondol Suami Orang!” – Lebih 400K Tontonan, Nurhayati Tahir Sindir Perampas Suami Orang?

Siapa yang tidak pernah melihat koleksi video nasihat sinis Nurhayati Tahir bukan?

Wanita cantik ini mula terkenal selepas dia memuat naik video menagih hutang daripada salah seorang rakannya dalam loghat Thai-Melayu di laman Facebook miliknya.

Namun video terbarunya berkaitan isu perampas rumah tangga orang nampaknya mendapat sambutan hangat daripada netizen.

Nurhayati dalam video berkenaan meminta netizen terutamanya isteri yang ditinggalkan suami supaya bangkit dan mula mencari pekerjaan.

Bahkan dia turut menyelar sikap lelaki yang memberikan alasan tidak bersefahaman dan tiada hati sebagai alasan untuk bercerai.

Video berkenaan yang dimuat naik beberapa hari yang lalu mendapat 15K likes dan lebih 400K tontonan selepas dimuat naik.

 

 

 

Rata-rata bersetuju dengan pandangan yang diberikan wanita berusia 28 tahun itu.

Sumber Facebook/Instagram Nurhayati Tahir

Isu Ude Ceraikan Isteri Pertama !! Izreen Akhirnya Dapat Balasan… Tuhan Tu Maha Adil Dik Oiii.

Masih tentang kontroversi yang melanda pelakon popular Izreen Azminda yang nampaknya masih belum berkesudahan.

Terbaru, Media pemberita difahamkan kontrak Izreen sebagai duta produk kecantikan Meeracle tidak lagi disambung selepas tamat pada 15 Februari yang lalu.

Kenyataan tersebut dikeluarkan menerusi surat yang bertarikh 1 Mac 2018 yang menyatakan keputusan itu diambil pihak pengurusan atas sebab-sebab tertentu

Terdahulu Izreen dan suaminya, Ude atau Muhamad Radzi Abdul Wahid telah memadamkan akaun Instagram (IG) mereka selepas berterusan dikecam netizen yang tidak berpuas hati selepas Ude memutuskan untuk berpisah dengan isteri pertamanya, Intan Liyana Salleh.

Ude yang juga merupakan pemuzik bebas ini telah hadir ke Mahkamah Syariah Gombak Timur pada 28 Februari lalu untuk proses lafaz cerai terhadap isteri yang dikahwininya lima tahun lalu.

Bagaimanapun, mahkamah menangguhkan proses itu pada 22 Mac depan. selepas peguam yang mewakili pemuzik bebas ini iaitu Datuk Mohd. Zaidi Md. Zain memohon untuk menyelesaikan beberapa isu tuntutan selepas perceraian.

Baca juga artikal seterusnya….

Isteri Ini Amanah Allah Untuk Di Pimpin, Bukan Bila Suka Kita Jaga, Tak Suka Ceraikan – Ebit Lew

Bila isteri tak lagi cantik di pandangan mata, haruskah suami melepaskan begitu saja. Walhal suami tak nampak jelas silapnya kalau dicongak akan berbalik kepada dirinya sendiri.

Catatan yang dikongsikan Ustaz Ebit Lew ada banyak benarnya. Betapa dalam melayari sebuah bahtera perkahwinan, nakhodanya adalah suami. Bahagianya anak kapal, perlulah dimulakan dengan bijaknya suami mengatur perjalanan kapalnya.
Isteri Ini Amanah Allah
Terbaca kisah-kisah ceraikan isteri sebab dah ada isteri baru..sedih..

Semoga Allah selamatkan kita semua dari hati yang mati. Hidupkan jiwa kami semua dengan takwa.

Satu jer nak cakap. Isteri ini amanah Allah. Untuk kita pimpin dan bimbing masuk syurga. Bukan kita suka kita jaga. Tak suka ceraikan. Lainlah beliau ada lelaki lain atau sebab yang besar munasabah. Kita mulia manusia sebaik-baik kejadian.

kita sayang kerana Allah. Walau banyak kekurangan kita tampung dan bina sama-sama untuk redha Allah. Lihat isteri, kenangkanlah ibu kita, kenangkan anak perempuan kita.. Kenangkanlah.

Saya ingat seorang kawan saya baru kahwin jumpa ustaz. Ustaz, isteri saya baik, rajin, solehah, semua kerja rumah dia buat, senyum jer.. sempurna.. bestkan ustaz?

Ustaz jawab secara berfikir. Isteri kamu ahli syurga insyaAllah. Tapi kamu belum lagi. Kamu mungkin masuk neraka.

Kenapa pula ustaz. Dah semua isteri kamu buat. Kamu buat apa?

Bahagia itu bila kita yang memberi. Bukan tuntut hak dari pasangan..dalam kata lain saling bantu membantu dan bertolak ansur..

Pernah ada seorang suami jumpa saya. Dia nak ceraikan isterinya. Dalam perjalanan nak bercerai. Masing-masing tak nampak baik satu sama lain. Allah sayang dia uji kita. Carilah niat awal kita kahwin. Kita kahwin nak dapat redha Allah. Bimbing dan pimpin masuk syurga. Kahwin bukan untuk dapat apa yang kita nak tapi tunaikan apa yang Allah nak..

Tapi ustaz,isteri saya degil. Malas. Tak pernah nak ambil hati saya. Tak layan saya. Selalu tolak saya….dia senaraikan buruk isteri dia..

Abang Kan Ketua Keluarga
Ada bawa isteri belajar agama? Ada buat Taklim rumah? Ada solat tahajud sama-sama? Ada doakan isteri setiap malam? Ada baca Al-Quran sama-sama? Ada mengorat pujuk dia dekat dengan Allah..wah abang,dulu cantik lawa menawan sexy semualah.

Eh, tiba-tiba hari ni baru sedar segala kekurangan pasangan. Kurang saya di mana? Dah lama-lama baru cakap tipu jer semua tu? Doa pada Allah, dan tanya diri kita sebenarnya apa kita nak dalam hidup kita? Cuba lah tanya?

Semua takde ustaz..sekurang-kurang abang dah buat semua tu jika masih tak berubah barulah fikir yang lain-lain. Ini tak pernah bawa berada di jalan Allah pun lagi..

Baik ustaz..

Dia bawa isteri datang keluargasunnah. Sehari dalam keluargasunnah. Lepas tu bawa isteri 3 hari belajar iman. Mula buat taklim rumah. Mula makan dalam dulang berjemaah. Mula sama- sama dekat diri pada Allah. Didik isteri anak solat..bagi masa untuk keluarga..

Jumpa saya semula kata,ustaz hidup kami dah bahagia. Baru saya rasa kahwin setelah sekian lama. Kalau tahu dari mula kahwin ajak belajar agama. Belajar iman. Dekat pada Allah. Makan suap -suap. Kerana sunnah semua ajaib.. Ajaibkan ustaz..

Wanita ini boleh jadi paling lembut dan menyejukkan membahagiakan. Wanita juga boleh jadi paling keras dan teramat menyakitkan.

Suami tak boleh ler jadi macam wanita juga nak menangis dan menjerit tak tentu pasal. Mereka melengkap kan kita. Sebab tu kita lelaki. Sebab tu kita lelaki.

Dalam Al Quran kata ‘ArRijal’ Ar Rijal..Ar Rijal. .Allah puji ‘lelaki’. Tugas kita bertenang dan pimpin isteri kita kerana Allah sampai syurga. Selamat kan diri kamu dan ahli keluarga kamu dari api neraka.

Memang lelaki dijadikan ketua maksud nya memimpin. Wanita ialah tunjang utama keluarga. Dakwah dengan kasih sayang dan kelembutan pujuk rayu. Malam menangis di depan Allah. Al-Quran puji pengor banan wanita dan Islam sangat menjaga hak wanita. Setiap lelaki dilahir kan dari perut seorang ibu.

Peminat Jodohkan Ara Dengan Khai Bahar Namun Ramai Terkejut Dengan Pengakuan Sebenar Ara!!

PENYANYI Ara Johari menyedari ada peminat yang mengharapkan dia menjalinkan hubungan cinta dengan Khai Bahar.

Bagaimanapun, Ara, 21, berkata, dia tidak kisah mengenai perkara itu dan secara peribadi mengakui Khai seorang teman yang baik dan menyenangkan.

“Memandangkan kami dalam kelompok artis baru menyebabkan kami rapat dan Khai juga seorang sahabat yang baik dan mudah berkomunikasi. Janganlah jodohkan kami!

image: http://www.mstar.com.my/hiburan/berita-hiburan/2018/03/03/ara-johari-khai/~/media/f05eca3b5e854f5b938f63ac469bf7be.ashx?la=en

Ara bersahabat baik dengan Khai Bahar dan artis baharu yang lain.

“Kelakar juga bila ada orang jodohkan kami sampaikan rakaman video kami bergurau semasa Anugerah Juara Lagu ke-32 (AJL32) yang lalu turut viral dan mendapat perhatian peminat.

“Saya tak salahkan peminat dan biasalah tentang hal itu. Cumanya apa yang boleh saya kata kami hanya berkawan dan sepanjang mengenali Khai dia seorang lelaki yang baik,” katanya kepada mStar Online.

Penyanyi lagu Bunga ini ditemui semasa sidang media Program Temuduga Terbuka SL1M Peringkat Negeri Sabah di Philea Mines Beach Resort City, Seri Kembangan, Selangor pada Khamis lalu.

image: http://www.mstar.com.my/hiburan/berita-hiburan/2018/03/03/ara-johari-khai/~/media/3129220263ec40d7af49e4b2ac5a83aa.ashx?la=en&h=439&w=620

Barisan selebriti yang bakal memeriahkan Program Temuduga SL1M Peringkat Negeri Sabah di Dewan Canselor UMS pada 17 dan 18 Mac ini.

Menyentuh mengenai perjalanan kariernya selepas menyertai AJL32 baru-baru ini, Ara memaklumkan dia menerima banyak impak positif.

“Orang lebih fokus pada persembahan kita dan banyak benda positif saya terima. Alhamdullilah ramai komposer yang berminat nak buatkan lagu dan tawaran persembahan semakin banyak.

“Sekarang ni saya mahu fokus dengan nyanyian dan dalam rangka promosi lagu Bunga yang semakin diterima ramai,” katanya.

Dalam perkembangan yang lain, Ara bakal mengusahakan perniagaan katering Ara Kitchen By Ara Johari di Shah Alam tidak lama lagi.

Baca lebih lanjut di http://www.mstar.com.my/hiburan/berita-hiburan/2018/03/03/ara-johari-khai/#Wt3sByB0ai0zcFER.99

“Kita Perlukan Lebih Banyak Bront, Betto, Nabilla Huda, Pekin…” – Qi Razali Isukan Kerisauan Tentang Dunia Lakonan Zaman Sekarang !! Kenapa Pulak ??

Nampaknya lambakan artis-artis baru bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan. Namun tidak dinafikan ada segelintir daripada mereka punyai bakat yang cukup besar da nada juga yang hanya sekadar ingin dikenali.

 Isu ini bukan sahaja timbul dikalangan peminat dan media masa, namun pelakon-pelakon senior turut membincangkan isu ini.

Jika dahulu Nabilla Huda ada meluahkan kebimbangannya terhadap pelakon baru yang diberi watak penting hanya kerana followers yang tinggi, kali ini pelakon Qi Razali juga turut membincangkan isu tentang pelakon zaman sekarang.

Menariknya, Qi kurang bersetuju sekirannya ada pelakon yang mengatakan dia hanya menjadi diri sendiri sepanjang berlakon kerana itu membuktikan seseorang itu tidak memahami konsep lakonan.

Tambahnya Malaysia kini ramai yang hanya mengejar populariti sahaja dan mahu nampak cantik sebaliknya tiada apa-apa ‘isi’.

Malah, Qi turut membertitahu industri memerlukan ‘lagi’ atau pelapis kepada pelakon seperti Bront Palare. Nabilla Huda, Pekin, Nad Nissa, Faizal Hussien, Datuk Farid Kamil, Maya Karin dan beberapa selebriti berkualiti yang lain.

Menurutnya, kesemua nama yang disebut ini merupakann pelakon hebat yang mampu memberi impak dan sesuatu perubahan apabila berlakon!

Malah, Qi sempat berkongsi pandangannya tentang filem Sepet…

 Hmmm, ada benarnya kata Qi, MH setuju! Buat pendatang baru, janganlah berkecil hati apa yang dinasihati oleh senior-senior, ambil segala teguran ini dan jadikannya sebagai pengajaran.

Inilah masa untuk perbaiki diri dan buktikan pada semua yang korang bukanlah masuk dalam industri hanya kerana ingin mengejar populariti!

sumber

Macam Tu Sekali..!!! Terlalu Marah Pada Izreen Dan Ude, Netizen Ambil ‘Tindakan’

TINDAKAN pelakon Izreen Azminda, 32, dan suaminya Ude Wahid, 29, tidak mengaktifkan Instagram masing-masing kerana tidak tahan dengan kecaman netizen sejak dua hari lalu menyebabkan netizen beralih arah.

Mereka kini ‘menyerang’ akaun Instagram Kelab Peminat Rasmi Izreen Azminda (Official FC Izreen Azminda) serta akaun Instagram Zatee Hijab yang mengambil Izreen sebagai duta.

Netizen terutamanya kaum wanita seperti tidak dapat membendung kemarahan membuak-buak sehinggakan bertindak mencari alternatif lain meluahkan perasaan biarpun hanya di Instagram yang bukan dikendalikan oleh Izreen.

Rata-rata mereka mencemuh dan mengecam Izreen yang dianggap menjadi punca kepada masalah rumah tangga diantara Ude dan isteri pertamanya, Intan Liana Saleh, 33.

Netizen bertegas tidak akan menonton lakonan Izreen di kaca TV selain memboikot kesemua produk yang menggunakan Izreen sebagai duta sehinggakan Zatee Hijab terpaksa mematikan fungsi komen manakala Kelab Peminat Rasmi Izreen Azminda meletakkan mood privasi pada Instagramnya.

Kebanyakan mereka mengeluarkan kata-kata kesat menyalahkan Izreen dianggap perampas kebahagiaan rumah tangga Ude dan Intan Liana yang mempunyai dua anak iaitu Aris Muqri, 4, dan Ariq Muqri, 1.

“Bukan main lagi jual tudung muslimah tapi perangai bukanlah baik sangat. Dasar perampas suami orang,” kata seorang netizen dikenali sebagai Sasha.

Seorang lagi netizen, Sofia kesal dengan sikap Izreen yang dikatakan pura-pura tidak tahu tindakan yang dibuat oleh Ude terhadap Intan.

“Tak perlulah bermain wayang kerana segala perancangan pasti dibuat Izreen. Aku doakan selepas ini Ude akan dirampas oleh perempuan lain pula agar kau faham erti kesakitan,” katanya.

Azee pula menempelak Izreen kerana sanggup melukakan hati kaum sejenisnya.

“Dia seorang perempuan dan sudah tahu bagaimana sakitnya apabila diperlakukan begitu oleh suami. Kita patut boikot Izreen dan produknya di pasaran,” katanya.

Bagaimanapun terdapat juga segelintir pihak membela Izreen yang menyifatkan segala kejadian ini kehendak takdir tetapi kata-kata mereka disanggah oleh netizen lain yang sangat marah.

Serangan dan kecaman netizen terhadap Izreen dan Ude mula berlaku apabila Ude atau nama sebenarnya Muhammad Radzi Abdul Wahid mengambil keputusan meneruskan proses lafaz cerai terhadap isteri pertamanya ini di Mahkamah Syariah Gombak Timur, Kuala Lumpur selepas memfailkannya pada 30 November 2017.

Mahkamah akan membuat keputusan pada 22 Mac depan.

Dalam masa sama, Intan Liana sendiri pernah mengeluarkan kenyataan dia ikhlas menerima Izreen sebagai madunya. Dia kebingungan kerana tidak tahu sebab sebenar dia ingin diceraikan.

Bagaimanapun, Intan Liana membuktikan dia seorang wanita yang berjiwa besar apabila reda dengan keputusan Ude untuk meneruskan proses perceraian mereka.

Namun, Intan Liana melahirkan perasaan sentimentalnya apabila memuat naik luahan perasaannya menerusi Instagram Story semalam sempena ulang tahun kelima perkahwinannya dengan Ude.

Dia menerima sokongan hebat daripada netizen sehingga menyaksikan peningkatan jumlah pengikut Instagram peribadinya berkali ganda daripada 29,000 sebelum ini, kini bertambah kepada 64,900 pengikut.

Netizen turut membuka Instagram izreenazminda_haters yang kini mempunyai 2349 pengikut yang bertujuan menyalurkan kemarahan terhadap Izreen.

sumber

Akhirnya..!! “Selamat ‘BERCUTI’ Di Penjara Kajang Darling…” – Maria Farida

Pada sekitar tahun lepas, rumah tangga Maria Farida dengan suami barunya dikatakan hampir retak semuanya berpunca daripada bekas isteri suaminya itu yang sering menfitnahnya dan Maria terpaksa memfailkan saman fitnah terhadap bekas isteri suaminya itu.

Hadijah Mokthar atau lebih dikenali sebagai Karen Rayyan merupakan kawan baik BFF Maria Farida sebelum kedua-dua mereka saling bercakaran setelah pelakon jelita itu mendirikan rumah tangga bersama dengan bekas suami Karen Rayyan.

Terbaru, Maria Farida melalui laman Instagramnya telah memuatnaik sebuah status yang mengucapkan kesyukuran setelah kemenangan berpihak pada beliau.

Maria turut memberitahu bahawa sepanjang dua tahun saya dan keluarga menerima pelbagai fitnah daripadanya sehingga ia meninggalkan kesan mendalam pada dirinya.

Beliau juga berasa kesal setelah ramai pihak yang memandang serong terhadapnya gara-gara fitnah yang dibuat oleh bekas isteri suaminya itu.

Tambah Maria lagi, Mahkamah juga memerintahkan Hadijah jalani hukuman penjara selama dua minggu selepas dia tidak mengendahkan notis supaya hadiri perbicaraan.

Pelakon Datin Maria Farida akan meneruskan saman fitnah terhadap bekas isteri suaminya, Hadijah Mokhtar selepas wanita berkenaan berterusan membuat pelbagai tuduhan terhadapnya menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) dan media sosial seperti Facebook dan Instagram.

Maria berkata dia tidak mampu lagi menahan sabar apabila Hadijah atau lebih dikenali sebagai Karen Rayyan berterusan menuduh dia menjadi punca keretakan rumah tangganya.

Malah kejadian terbaharu Karen Rayyan menuduh Maria memukul anak tirinyanya iaitu Qalif Rayyan Shakur yang berusia 7 tahun ketika kanak-kanak berkenaan bawah penjagaannya.

“Setiap hari sejak sembilan bulan lalu dia hari-hari menghantar SMS ugutan, makian dan cacian terhadap saya dan suami dengan menggunakan bahasa kesat yang malu untuk saya nyatakan di sini.

“Itu belum termasuk segala fitnah yang dia lemparkan terhadap saya secara terbuka di laman sosial tetapi saya masih berdiam diri dan enggan melayan semua tuduhan.

Maria menunjukkan artikel mengatakan dia didakwa memukul anak tirinya.

“Tetapi apabila dia menuduh saya menampar anaknya, melabel saya sebagai seorang ibu tiri yang jahat malah menuduh saya menggunakan ilmu hitam, ia sudah melampau dan melebihi tahap kesabaran saya.

“Jalan terbaik adalah menyelesaikan kes ini di mahkamah dan saya telah pun memfailkan saman fitnah terhadapnya berhubung isu ini. Lagi saya diam, dia semakin menjadi-jadi,” katanya kepada mStar Online.

Maria dan suaminya, Datuk Rahman Shakur tampil pada sidang media di sebuah hotel di sini pada Jumaat bagi menjelaskan pelbagai isu fitnah dilemparkan Karen terhadap mereka.

Tambah Maria, sebelum ini dia pernah menyerahkan dua surat saman kepada Karen iaitu masing-masing pada November dan Disember tahun lalu.

Bagaimanapun dia tiada tindakan diambil ketika menyerahkan surat pertama kerana wanita itu berjanji untuk berubah dan melupakan persengketaan mereka.

Maria dan Rahman berharap dapat hidup dengan tenang tanpa gangguan daripada Karen.

“Malangnya janji hanya tinggal janji dan dia tetap memfitnah saya dan menggangu saya dengan lebih teruk selepas itu.

“Surat saman kedua pun dia tidak endahkan dan bertindak dengan lebih agresif sehingga saya terpaksa mengubah pengawal peribadi kerana bimbang dengan keselamatan.

“Saya tidak minta banyak hanya ingin hidup aman damai bersama suami dan anak-anak dan apa yang dilakukan benar-benar memenatkan saya,” katanya.

Jelas Maria lagi, sehingga kini dia dan suaminya telah membuat lebih daripada 50 laporan polis terhadap wanita berkenaan namun tiada sebarang tindakan diambil.

Tambahnya, dia dan suami turut menerima puluhan mesej daripada wanita itu setiap hari namun mereka tidak pernah membalasnya.

Maria menegaskan dia bukan punca keretakan rumah tangga Karen dan Rahman.

Sementara itu, Rahman berkata, tujuan bekas isterinya itu menuduh Maria menampar anaknya kerana ingin mempersoalkan kredibiliti dia dan Maria menjaga kanak-kanak berkenaan memandangkan Karen memfailkan kes berhubung hak penjagaan dua anak mereka di mahkamah ketika ini.

Katanya, bekas isterinya itu tidak berpuas hati dengan keputusan mahkamah yang memberi hak penjagaan anak-anak mereka iaitu Ayshea, 11 dan Qalif, 7, kepadanya dan Karen ingin mencabar keputusan berkenaan.

“Dia seorang yang penuh dendam dan sanggup menggunakan anak-anak untuk kepentingannya dengan menuduh isteri saya menampar Qalif.

“Saya sudah tidak boleh berdiam diri kerana terlalu banyak fitnah dilemparkan bukan sahaja kepada saya tetapi Maria,” ujarnya.

Malah kata Rahman kejadian dia dilanggar bekas isterinya dalam satu kejadian di Taman Nirwana, Ampang pada Isnin lalu turut menyebabkan dia tidak dapat lagi bertoleransi dengan bekas isterinya itu.

Maria dan Rahman sudah tidak dapat menahan sabar terhadap fitnah dan ugutan diterima mereka.

“Kejadian itu berlaku kerana saya ingin ambil anak-anak kerana mereka hak saya dan dia telah melanggar perintah mahkamah tetapi dia pula bertindak melanggar saya sehingga mengakibatkan kecederaan di kaki kiri dan tangan kanan.

“Tetapi dia dakwa dia cuba pertahankan diri dan saya terjatuh tetapi hakikatnya dia di dalam kereta saya di luar malah saya terheret sejauh lima meter.

“Dia kata dia pertahankan diri tetapi di Instagram dia dengan bangga memberitahu dia sepatutnya seret saya sehingga mati dengan memuat naik gambar anjing yang diseret. Anda nilaikan sendiri,” tambahnya.

Maria dan Rahman berkahwin pada 26 November tahun lalu.

sumber

Ini Dia komen bekas suami izreen berkenaan kes penceraian Ude… memang makan dalam!!

Izreen Azminda Perjelas Bekas Suami Ke Mahkamah Selesai Kes Hak Jagaan Anak
Pelakon Izreen Azminda menjelaskan bekas suaminya, Muhammad Riza Baharuddin yang dilihat berada di Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan pada 30 September lalu adalah bagi menghadiri kes tuntutan hak penjagaan anak mereka iaitu Muhammad Umar Adrian yang berusia setahun tiga bulan.

Izreen, 29, berkata, dia turut hadir pada hari tersebut bagi menyelesaikan kes berkenaan selain menuntut nafkah edah sebanyak RM500 setiap bulan serta anak iaitu RM800 (sebulan). “Saya tidak tahu jika dia ke mahkamah tersebut pada tarikh lain, tetapi jika ada wartawan melihatnya pada 30 September lalu, memang dia ada di sana bagi kes tuntutan anak.

Saya juga berada di situ. “Dan Alhamdulillah, mahkamah memutuskan hak penjagaan anak diberikan sepenuhnya kepada saya,” katanya yang dihubungi mStar Online. Pada Ahad lalu, akhbar mingguan menerusi ruangan pojok melaporkan Riza, 31, telah dilihat beberapa wartawan seperti mengambil borang di kaunter mahkamah syariah tersebut.

Bagaimanapun, menurut laporan itu, Riza terus menghilangkan diri selepas menyedari sekumpulan wartawan sedang memerhatikannya. Perkara tersebut telah menimbulkan persoalan apakah sebab bekas suami Izreen itu berada di situ. Sementara itu, Izreen berkata, walaupun tidak menghalang Riza untuk berjumpa dengan Umar,

dia sedikit tegas mengenai hal tersebut di mana Umar tidak dibenarkan bermalam dengan bekas suaminya itu.

“Buat masa ini, jika dia ingin berjumpa dengan Umar, ia perlu dibawah pengawasan saya sendiri atau dengan wakil saya yang boleh dipercayai. “Bukannya apa, Riza pun sibuk dengan pelbagai kerja-kerja penggambaran, takut jika dia tiada masa untuk menjaga Umar.

Mungkin selepas beberapa tahun kemudian saya akan membenarkan dia bermalam dengan Umar,” ujarnya. Izreen dan Riza telah bercerai pada 9 Jun 2014 selepas mendirikan rumah tangga kira-kira hampir dua tahun.Pasangan itu telah berkahwin pada 31 Ogos 2012 di Alor Setar, Kedah.

Anda mungkin juga meminati:

Kisah perceraian madu kepada pelakon Izreen Azminda, Intan Liana Salleh dan Ude Wahid mendapat perhatian ramai. Manakan tidak, selepas perkhabaran bahawa Izreen dan Ude berkahwin dalam diam pada tahun lalu, sangkaan rumah tangga mereka sudah pun baik hanyalah sekadar khabar angin sahaja.

Malah Intan sendiri turut bingung mengenai keputusan suaminya itu memfailkan perceraian mereka meskipun beliau sendiri sudah reda dan masih menyayangi suaminya itu.

Ude dan Izreen Semakin Dibenci Netizen

Melihatkan berita itu yang semakin meluas, netizen memerli serta turut mengecam Izreen dan Ude dengan menganggap mereka seperti terlalu kejam dengan bersifat tidak adil pada Intan. Malah dalam ruang sembang portal terkenal, netizen terus menyelar kenyataan Ude yang memohon bahawa tidak menyalahkan Izreen dalam tindakannya ingin menceraikan Intan.

KAHWIN DENGAN JANDA LEPAS TU JANDAKAN ISTERI SENDIRI – Netizen

Sudah Tidak Ada Perasaan Cinta Terhadap Intan

Ude ketika ditanya mengenai punca memfailkan perceraian itu, mengaku bahawa beliau kini tidak lagi mempunyai sebarang perasaan cinta mahupun sayang terhadap Intan. Tambahnya juga, beliau dan Intan sudah tidak tinggal sembumbung sejak November tahun lalu.

“Seperti yang saya nyatakan bahawa keputusan untuk bercerai adalah jalan terbaik. Apa yang berlaku biarlah saya dan Intan Liana yang selesaikan. Izreen tidak pernah mencampuri urusan saya dan Liana. Sebelum ini orang menuduh saya melulu dengan berkata saya seorang bapa yang tidak bertanggungjawab, sedangkan kebajikan Intan Liana dan dua anak tidak akan saya abaikan”

Ude dan Intan sudah lima tahun mendirikan rumah tangga dan dikurniakan dua orang cahaya mata lelaki iaitu Arish Muqri dan Ariq Muqri. Manakala Izreen sebelum ini berstatus ibu tunggal dan turut mempunyai seorang cahaya mata lelaki, Adrian Umar.

SUMBER : HANGAT DOT COM

“Izreen Azminda Bukan Punca Penceraian Dengan Isteri Pertama”

Mengakui sudah tiada hati untuk hidup bersama isteri pertama, Intan Liana, Ude Wahid meminta keputusannya untuk bercerai tidak dikaitkan dengan isteri kedua, Izreen Azminda. Ude berkata, beliau tidak sanggup lagi menipu diri untuk meneruskan hubungan suami isteri, Intan.

“Seperti yang saya nyatakan bahawa keputusan untuk bercerai adalah jalan terbaik. Apa yang berlaku biarlah saya dan Intan Liyana yang selesaikan. Izreen tidak pernah mencampuri urusan saya dan Liyana”

“Seperti sebelum ini orang menuduh saya melulu dengan berkata saya seorang bapa yang tidak bertanggungjawab, sedangkan kebajikan Intan Liyana dan dua anak tidak akan saya abaikan,” jelasnya kepada Harian Metro.

Sementara itu, Intan meluahkan rasa sedihnya terhadap perpisahan itu dan tidak mengetahui apa punca sebenar bekas suaminya berbuat demikian. Manakala netizen pula melepaskan geram di ruangan komen terhadap keputusan Ude.

Ramai mendakwa keputusan Ude dipengaruhi oleh Izreen sejak pasangan itu bernikah hujung tahun lalu. Malah Intan turut mendedahkan beliau dan suami tidak lagi hidup sebumbung sejak November tahun lalu.