Khairy: Walau kena pukulan maut tapi Umno masih ‘pekak’

Khairy Jamaluddin yang tewas dalam pemilihan merebut kerusi presiden Umno bulan lalu menyatakan keresahannya terhadap hala tuju yang diambil parti itu kini.

Beliau melihat Umno kini semakin ke arah perkauman selepas tewas pada PRU ke-14 dan baginya itu hanyalah jalan menuju ‘kehancuran’.

“Sejak selesai pemilihan Umno, apa yang parti saya buat? Main sentimen kaum dan kutip tabung untuk bekas presiden (Datuk Seri Najib Razak)…Takkan itu saja ‘Umno baru’?

“Sudah kena pukulan maut semasa PRU ke-14 (tetapi) masih pekak terhadap suara rakyat.

“Jika modal untuk PRU ke-15 hanyalah momokkan orang Melayu dengan isu seperti pelantikan bukan Melayu sebagai peguam negara dan ketua hakim, lupakan saja impian menawan semula Putrajaya,” katanya di Twitter hari ini.

Beliau merujuk kepada bantahan Umno terhadap pelantikan Tommy Thomas sebagai peguam negara pada bulan lalu dan Tan Sri Richard Malanjum sebagai ketua hakim negara semalam.

Dengan nada yang jelas kecewa, bekas ketua pemuda Umno itu berkata parti itu kini perlu memilih sama ada mahu kekal dengan cara itu atau mengambil “jalan tengah”.

“Ke kanan (Umno) mungkin menang sorak sementara, tetapi pasti lingkup 10-15 tahun lagi. Haluan tengah bukan mudah dan sukar difahami akar umbi, tetapi itulah jalan yan ada untuk survive,” katanya yang kini tidak lagi memegang apa-apa jawatan pusat parti itu.
Sebaik kekalahan pada PRU lalu, Khairy berkata ada keperluan untuk melakukan pembaharuan terhadap Umno termasuk membuka keahlian kepada bukan Melayu.

Antara kempennya sebagai presiden Umno pula adalah untuk menjadikan Umno sebagai pembangkang berwibawa terutama bagi menuntut janji 100 hari Pakatan Harapan (HARAPAN).

Khairy bagaimanapun berkata akan kekal bersama Umno kerana percaya parti itu masih “khemah besar” untuk orang Melayu dengan prinsip sederhana, haluan tengah dan meraikan kepelbagaian.

“Sebab itu saya masih bersama Umno…Cuma saya nak perbetulkan rumah saya ini agar tidak kekal dengan haluan kanan yang eksrem dan rasis selama-lamanya,” katanya lagi.

  • malaysiakini

Pakai Baju Sama Ke Tu? Tersama Pula Dengan Baju Artis Semalam.

Rozita Che Wan atau lebih dikenali sebagai Che Ta merupakan salah seorang selebriti yang sentiasa tampil bergaya dalam menghadiri majlis. Untuk hari raya tahun ini, Che Ta khabarnya telah menyediakan 20 pasang baju raya sedondon bersama keluarga.

Ketika menghadiri rumah terbuka Astro semalam, pakaian pengasuh Che Ta pula menjadi perhatian netizen. Baju yang dipakai dikatakan sama dengan baju salah seorang artis yang turut sama hadir di majlis berkenaan.

Tersama pula dengan baju artis semalam

Yang kanan tu lah pengasuh aaisyah , kak As .. tersama pulak baju dgn artis smlm masa open house #astrowarna

aidilfitri2018 #zsrcwfamily#rcwfamily#cheta#rcw#rozitachewan#syawal#2018#july#openhouse
ME in @rizmanruzaini .

 

Menerusi Instagram, Che Ta berkongsi gambar menghadiri majlis rumah terbuka bersama pengasuh Aaishah. Di kapsyen, Che Ta memberitahu baju yang dipakai pengasuh tersama pula dengan baju salah seorang artis.

Glamour Kak As!

Sumber : www.ohbulan.com

Penganjur Jamu Babi Pada Wartawan. Ini Hal Sebenar Yang Anda Perlu Tahu.

Salam dan hai semua pembaca setia channel TrendingMalaya dan Harian Semasa. Perkongsian video bertajuk “Penganjur Jamu Babi Pada Wartawan. Ini Hal Sebenar Yang Anda Perlu Tahu.” kali ini diambil dari channel rasmi youtube Harian Semasa. Anda boleh subscribe channel berkenaan sebagai tanda sokongan.

Berikut Sedikit Laporan ringkas berita mengenai video perkongsian kali ini. Sila lihat video di bawah untuk berita penuh.

The organizer of an award ceremony in Melaka yesterday, accused of serving a pork dish to journalists, explained not to do so.

Malaysian Agriculture Protection and Development Association secretary Chai Chang Xiu explained that non-halal food was provided at the reporters as they were unaware of the presence of Muslim journalists.

Utusan Malaysia today reported that the journalist was disappointed with the organizer’s attitude at the event at Pay Fong School, Melaka which allegedly served the menu of the pig without informing the matter.

Sumber : www.dharian.com

Kenapa Erra Fazira padam video Tik Tok dengan Shahir?

TINDAKAN pelakon Erra Fazira memadam rakaman video muzik yang dilakukan bersama Shahir di aplikasi Tik Tok mengundang pertanyaan peminat.

Menurut Erra, dia mengambil keputusan menurunkan video tersebut kerana tidak mahu timbul salah faham dalam kalangan netizen.

“Sebenarnya tak ada apa pun, saya baru guna Tik Tok, saja suka-suka buat video tu dan ingatkan nak simpan sahaja, tapi tak tahu kena post dulu.

“Tiba-tiba tengok ramai pula yang komen dan ambil video tu. Untuk elakkan riuh, saya rasa lebih baik padam sahaja.

“Tak ada apa lah, saja cuba-cuba, rasa seronok pula belajar benda baru, feeling remaja gitu!,” katanya kepada mStar Online.

Dalam rakaman muzik tersebut, turut kelihatan Engku Aleesya disamping Erra dan Shahir.

Sementara itu, Erra mengakui tidak membaca komen-komen pengikut di laman tersebut.

“Orang kata ‘sweet’ ke apa ke, saya tak tahu sebab tak baca komen-komen tu, minta maaf!,” katanya.

Dalam pada itu, pelakon filem Maria Mariana ini turut meninggalkan pesan kepada golongan remaja supaya menggunakan teknologi dengan sebaiknya.

“Saya sendiri sakit mata kalau tengok orang perempuan yang dalam keadaan melampau guna aplikasi tersebut.

“Kalau boleh jaga adab dan berpada-pada menggunakan teknologi ya!,” ujarnya.

Che Ta Mohon Polis Segera Tangkap Zuriati Abdullah

Berhati-hati dengan wanita bernama Zuriati Abdullah yang dikatakan menipu ramai pelanggan dengan menggunakan nama syarikat. Sebentar tadi, pelakon dan usahawan, Rozita Che Wan atau lebih mesra dipanggil Che Ta telah membuat laporan polis terhadap seorang bekas pekerjanya itu yang didakwa menipu dalam bentuk wang ringgit dan mencuri produk syarikat.

“Saya harap pihak polis bukan sekadar ambik report tapi jugak bertindak untuk menangkap penipu, ZURIATI ABDULLAH @ NASIR. MENYELEWENG DUIT , MENYAMAR & MENIPU ..”

Menurut Che Ta, selain orang awam, beberapa buah syarikat besar pernah menjadi mangsa individu terbabit antaranya seperti syarikat kosmetik SimplySiti dan syarikat produk wangian Dexandra.

Umumnya, Che Ta menjalankan perniagaannya sendiri iaitu By RCW, Padusi Couture dan Padusi Picture. Antara cabang perniagaan yang mendapat sambutan hangat di kalangan pengguna ialah produk di bawah label By RCW kerana ia cukup sinonim dengan golongan wanita. Antara produk terhangat di bawah jenama ini ialah Jus Goyang Rapat dan Pencuci Goyang Segar.

Sumber : www.hangat.com

[VIDEO] Sebak! Norman Hakim & Abby Abadi Sambut Kepulangan Anak

Bahagianya keluarga besar ini! Siapa sangka disebalik suatu peristiwa hitam dahulu, keluarga besar ini mampu bersatu dan menjadi inspirasi buat mereka diluar sana. Keluarga yang dimaksudkan adalah keluarga Norman Hakim, Memey Suhaiza dan Abby Abadi yang kini menjadi keluarga besar dimana anak-anak menjadi penyatuan mereka semua.

Anak Akhirnya Pulang Ke Malaysia

Becakap soal anak, sebelum ini Abby dan suaminya telah berangkat ke Turki bagi menghantar anak sulung mereka, Danish Hakim untuk menyambung pengajiannya di sana selama 6 bulan. Kini penantian tersebut telah berakhir apabila anak mereka ini telah pulang ke pangkuan keluarga dan sempat beraya bersama meskipun Aidilfitri sudah sampai ke penghujungnya minggu ini.

Menerusi perkongsian video Norman, mereka sekeluarga dilihat telah memakai baju raya sedondon serta turut membawa bersama juadah raya bagi menyambut kepulangan Danish. Setibanya anak mereka di lapangan terbang, Norman dan Abby memeluk erat anak mereka itu dan turut mengalirkan airmata kegembiraan.

Lebih manis, Norman dilihat menyuap makanan ke mulut anaknya itu seperti melepaskan rindunya yang sekian lama. Rata-rata peminat yang menonton video tersebut berasa terharu dan sebak melihatkan betapa eratnya hubungan keluarga besar mereka.

Sumber : www.hangat.com

Menunggu Saat Bersalin, Memey Suhaiza Minta Maaf

PETALING JAYA: Pelakon Memey Suhaiza tampil memohon maaf sekiranya ada membuat kesalahan sama ada dalam keadaan sedar atau pun tidak di Instagram miliknya pada Khamis.

Memey, 30, turut meminta pengikutnya di laman sosial itu mendoakan dirinya dan bayi dalam kandungannya dapat dilahirkan dengan selamat.

Ini kerana Memey memberitahu dia dijangka melahirkan bagi ketiganya itu hari ini (Khamis) dan kini sudah pun berada di hospital.

“Saya minta maaf ya kalau saya ada salah silap sama ada sedar atau tidak. Doakan saya dan baby selamat.

“Terima kasih kepada semua yang mendoakan yang baik-baik untuk saya dan keluarga. Semoga Allah membalasnya.

“Okey, sah nak bersalin hari ini. Sampai hospital, Dr Zarina Bibi periksa rupanya dah 5cm,” katanya.

Memey yang bakal melahirkan bayi perempuan turut memberitahu terkejut bakal bersalin kerana tidak mengalami simpton dan tanda kelahiran.

“Terkejut juga sebab tak rasa apa-apa sangat lagi. Sekarang dah tunggu dekat bilik bersalin,” katanya.

Memey dan Norman mempunyai dua cahaya mata iaitu Muhammad Darwisz Hakim, 5, dan Muhammad Dikhriz Hakim, 3

Najib Razak Tidak Boleh Tahan Sabar Dan Akhirnya Mula Bersuara Kerana Ini Sudah Melampau!!

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mendakwa kerajaan Pakatan Harapan bertindak ‘zalim’ kerana membekukan akaun banknya meskipun akaunnya itu tidak terlibat dengan siasatan dijalankan terhadapnya.

Beliau meluahkan kekesalannya dalam laman sosial Facebook miliknya selepas mendapati akaun peribadinya turut dibekukan dan ia hanya disedari selepas ceknya untuk membayar bil perubatan anaknya ditendang bank, pagi tadi.

Bekas Presiden Umno itu tidak dapat menyembunyikan kekecewaannya dan merasakan tindakan diambil kerajaan tidak wajar dan amat berat apatah lagi selepas mahkamah membenarkan beliau diikat jamin.

Dalam kenyataan itu, Najib menyatakan akaun peribadinya yang dibekukan itu hanya digunakan untuk menerima gaji sebagai ahli parlimen dan bayaran pencen sebagai bekas Menteri Besar Pahang. SUMBER : Sinar Harian

Ini Status Dari Facebook Rasmi Najib Razak

Rekod saya sebagai seorang ahli politik membuktikan saya seorang demokrat. Saya percaya kepada proses yang adil, dan integriti mahkamah, perkhidmatan awam dan sistem keadilan jenayah kita.

Saya menerima kekalahan dan tidak campur tangan dalam proses pilihanraya. Peralihan kuasa kerajaan berlaku secara aman juga bukti kepada hakikat ini.

Saya tidak pernah membantah atau pun mencampuri sebarang siasatan. Rekod yang ada menunjukkan saya telah memberikan kerjasama penuh dengan pihak berkuasa yang menjalankan siasatan.

Bagaimanapun, ada pihak yang terus menyebar dakyah politik. Pelbagai tuduhan dibuat terhadap saya dan bagaimana saya mengendali kabinet, reputasi saya dicemarkan dan jika kita berfikir secara rasional, terdapat banyak naratif yang tidak berasas, ekoran tiada bukti bagi mendokong naratif itu.

Seperti anda, saya hanya seorang rakyat negara ini yang tidak terkecuali dari hak tidak bersalah, akses kepada keadilan dan hak kepada perbicaraan yang adil dan telus.

HORMAT PADA KERAJAAN SEKARANG

Saya hormat keputusan yang telah dibuat oleh rakyat dan mandat yang diberikan kepada kerajaan baharu. Ia juga menjanjikan sistem demokrasi yang lebih meluas. Saya juga memegang kerajaan kepada janji yang telah dibuat.

Seperti yang anda maklum, saya telah ditahan pada Selasa lepas dan didakwa hari berikutnya. Ikat jamin diberikan oleh mahkamah pada hari sama adalah satu jumlah yang besar, RM1 juta melalui dua pembayaran.

Kenapa Anak Anak Najib Terlibat Sama?

Dua anak saya menjadi penjamin dan mematuhi perintah mahkamah. Pada Isnin lalu, hasil sokongan dari keluarga, rakan-rakan dan penyokong, saya dapat mematuhi syarat ikat jamin yang ditetapkan oleh mahkamah.

Ramai sedia maklum, akaun bank anak-anak dan cucu saya telah dibekukan tanpa sebarang notis selepas bayaran ikat jamin pertama dibuat pada Rabu lalu.

Mengapa anak-anak saya turut tertakluk kepada layanan seumpama itu sedangkan mereka bukan sebahagian dari sebarang transaksi malah tidak pernah menerima sebarang kontrak atau membuat urusan perniagaan dengan kerajaan?

Selain itu, ramai yang tidak tahu akaun peribadi saya juga dibekukan minggu lalu.

Akaun bank ini tidak mempunyai sebarang transaksi lain kerana ia digunakan untuk menerima gaji saya sebagai Ahli Parlimen dan pencen sebagai Menteri Besar Pahang selepas berkhidmat untuk kerajaan negeri dan persekutuan.

Pada pagi ini, saya difahamkan akaun anak-anak saya sudah lepas dari pembekuan dan ini menunjukkan tindakan pembekuan itu dibuat tanpa sebarang asas.

Akaun Peribadi Dibekukan Apabila Ingin Bayar Bil Perubatan

Bagaimanapun, akaun peribadi saya tetap dibekukan. Akaun ini tidak ada kena mengena dengan politik. Ia tidak ada kaitan dengan siasatan yang dijalankan pihak berkuasa.

Saya hanya menyedari akaun ini dibekukan apabila cek peribadi saya bagi pembayaran perubatan anak perempuan saya tidak diterima.

Tindakan agensi yang terbabit dan waktu mereka membekukan akaun saya dibuat adalah tidak wajar. Saya kecewa dengan tindakan ini, waktu ia dilakukan, yang saya anggap satu tindakan “draconian” atau menindas oleh kerajaan hari ini.

Mengapa kebebasan peribadi saya dinafikan setelah mahkamah membenarkan ikat jamin kepada saya sementara menunggu perbicaraan dan saya telah mematuhi syarat ikat jamin yang ditetapkan mahkamah?

Ada yang membuat spekulasi bahwa perintah pembekuan akaun ini dibuat bagi menafikan atau menghalang saya mendapatkan wang membayar ikat jamin, [ dan jika dilihat secara keseluruhannya, ia sekaligus menggambarkan niat buruk terhadap saya.

Pihak berkuasa perlu tahu saya adalah seorang rakyat biasa. Sebagai ketua keluarga, saya juga mempunyai bil untuk dibayar, bil perubatan untuk dijelaskan dan keluarga untuk dijaga. Tindakan pihak berkuasa membekukan akaun bank saya ini menyebabkan pelbagai kesukaran dan kepayahan untuk saya melaksanakan tanggungjawab ini.

Sebagaimana rakyat lain, saya berhak untuk mendapat kebebasan sehingga perbicaraan selesai. Saya memohon semua pihak berkaitan untuk berpegang kepada keluhuran undang-undang dan siasatan yang adil.

Jika kita tidak menghormati keluhuran undang-undang dan perlembagaan persekutuan, kita akan menjadi sebuah negara yang gagal.

Jurulatih Adalah Orang Yang Terakhir Diselamatkan Dan Selepas Dia Keluar Ini Yang Dia Kata!!

Lahir emosi berbelah bahagi bila Ekapol Chantawong, yang juga digelar “Jurulatih Ekk”, dari pasukan bola sepak “Mu Pa” (Babi Hutan) akhirnya keluar dari kompleks gua Tham Luang setelah terperangkap selama 17 hari.

Yatim piatu berusia 25 tahun itu bukan sahaja menjadi jurulatih bola sepak bagi budak-budak itu, tetapi juga sepanjang mengharung kemelut lebih dua minggu itu, turut menjadi pelindung dan tempat bergantung harap ketika mereka berjuang untuk terus hidup dalam gua yang penuh bahaya itu.

Sebagai orang terakhir keluar dari gua itu hari ini, “Ekk” yang kehilangan kedua-dua ibu bapanya sejak kecil lagi dan tinggal dengan ibu saudaranya, tetap menunaikan janji kepada keluarga budak-budak itu untuk menjaga anak-anak mereka sepanjang berdepan bahaya dalam gua bawah tanah itu.

“Saya berjanji akan menjaga budak-budak itu sebaik mungkin. Saya ingin mengucapkan terima kasih atas segala sokongan yang diberi,” tulis Ekk dalam sepucuk surat yang begitu menyentuh perasaan, sembilan hari selepas mereka ditemui juruselam British sedang duduk di sebuah tubir disebut “Nerm Nom Sao” dalam gua berkenaan.

Surat yang juga ditulis oleh setiap seorang daripada budak-budak itu berusia antara 11 dan 15 tahun telah diserahkan kepada ibu bapa masing-masing oleh juruselam dari unit SEAL Royal Thai Navy.

Dalam suratnya, Ekk yang pernah menjadi sami Buddha sebelumnya, turut meminta maaf kepada ibu bapa budak-budak itu, kerana berasa bertanggungjawab membawa anak-anak mereka mengharungi bahaya dalam trip yang tidak dirancang ke dalam gua yang dilanda banjir itu.

Menurut laporan media, dia membawa budak-budak itu ke gua selepas latihan bola sepak, tanpa menyedari hujan lebih telah membanjiri sebahagian daripada gua itu.

Namun, ibu bapa berkenaan malah majoriti masyarakat Thai enggan meletakkan kesalahan ke atas jurulatih itu, sebaliknya menyifatkan Ekk sebagai wira sebenar hingga budak-budak itu berjaya dibawa keluar hidup-hidup dari gua berkenaan.

Ekk mengajar pemain-pemain bola sepak itu cara melakukan meditasi sebagai jalan untuk menenangkan jiwa sepanjang terperangkap di dalam gua.

“Saya tahu dia seorang yang baik,” kata Kum-aey Promthep, nenek kepada salah seorang budak-budak itu kepada media tempatan. Keluarga lain budak-budak itu menyokong pandangan Kum-aey.

Timbalan pengarah dari kementerian keadilan Thawatchai Thaikieaw disebut oleh media tempatan sebagai berkata beliau bimbang jurulatih itu akan ditekan kemurungan sebaik keluar dari gua.

“Saya khuatir dia akan menyalahkan dirinya seorang. Ini boleh menyebabkan kekecewaan pada dirinya,” kata beliau.

Seorang pegawai polis di Balai Polis Mae Sai yang berkuasa ke atas kawasan gua Tham Luang dilaporkan berkata pihaknya sedang mempertimbang sama ada hendak mengenakan dakwaan terhadap jurulatih itu kerana membawa budak-budak itu ke dalam gua.

“Saya enggan menjawab isu itu ketika ini. Kami perlu menilai dulu perkara ini dengan hati-hati,” kata ketuanya Kol Komsan Saard-an.

SUMBER : ASTRO AWANI

Disaman Tukang Emas Lubnan, Ini Pendedahan Mengejutkan Peguam Rosmah Mansur

KUALA LUMPUR: Peguam kepada Datin Seri Rosmah Mansor hari ini menafikan dakwaan yang dibuat oleh sebuah firma tukang emas dari Lubnan, bahawa anak guamnya itu membeli barangan kemas dari syarikat tersebut.

Peguam K. Kumaraendran dan Geethan Ram Vincent, dalam satu kenyataan, menjelaskan bahawa barangan kemas yang dinyatakan oleh syarikat itu hanya dihantar kepada Rosmah untuk dilihat.

Kata mereka, tuduhan yang disebarkan bahawa barang-barang kemas yang disenaraikan oleh firma terbabit telah dibeli menggunakan dana yang dicuri, adalah tidak berasas dan tidak benar.

Untuk itu, syarikat guaman itu akan mengambil tindakan sewajarnya untuk melindungi kepentingan isteri bekas perdana menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak itu.

Barang kemas untuk diperlihatkan saja, Rosmah tak beli satu pun’ – Peguam

Kenyataan mendakwa Datin Seri Rosmah Mansor membeli puluhan barang kemas dari tukang emas Lubnan, Global Royalty Trading SAL menggunakan wang curi adalah tidak benar dan tidak berasas.

Peguamnya, Datuk K Kumaraendran dan Datuk Geethan Ram Vincent dalam satu kenyataan berkata barang kemas itu tidak dibeli sebaliknya hanya diperlihatkan kepada Rosmah.

Justeru, mereka menyangkal laporan sebelum ini mengatakan anak guam mereka membeli barang perhiasan berharga jutaan ringgit itu menggunakan wang curi.

“Bagi pihak Datin Seri Rosmah Mansor, kami merujuk kepada laporan media berhubung saman difailkan sebuah syarikat tukang emas dari Lubnan kepada anak guam kami.

“Kami ingin tekankan bahawa semua barang kemas itu dihantar kepada klien kami (Rosmah) untuk dilihat dan beliau tidak membeli satu pun barang kemas itu.

“Dakwaan tersebar mengatakan barang kemas itu telah dibeli, menggunakan duit curi pula adalah tidak berasas dan tidak benar sama sekali.

“Kami sebagai peguam kepada Rosmah perlu mengambil pendekatan untuk mempertahankan beliau,” katanya menurut kenyataan itu.

Baru-baru ini, nama isteri bekas Perdana Menteri itu hangat diperkatakan selepas syarikat tersebut menyaman beliau dan menuntut 44 barang kemas dipulangkan semula atau membayar ganti rugi hampir RM 60 juta.

Kerajaan pula dijangka memohon kepada Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur untuk mencelah dalam kes saman itu kerana berpendapat barang kemas itu milik negara kerana dibeli menggunakan wang curi. – Sinar Harian